Hun vil forsvare et frit og åbent Europa: Europa er mit hjem

Sissel van Run Kvist, 31 år, er opstillet på den radikale liste til valget til Europa-Parlamentet af Sydjyllands Storkreds. Valget holdes søndag 26. maj.
Hun ønsker at træde op mod de nationalistiske tendenser i Europa.

- Jeg er bekymret for fremtiden, for nationalisterne står på spring. De er klar til at nedbryde alt det, vi har opbygget i fællesskab til fordel for symbolsk national suverænitet, der hverken kan løse klima- eller flygtningekrisen. Jeg vil, at også fremtidige generationer kan kalde Europa for deres hjem. Et Europa, der er grønnere, friere og stærkere. Derfor er jeg kandidat til Europa-Parlamentet, siger hun.

Sissel Kvist er vokset op i det grænseløse Europa. Hun har studeret og arbejdet i en række europæiske lande. Hun er gift med hollandske Jan og bor til dagligt I Bruxelles, hvor hun arbejder som rådgiver i den liberale gruppe i Europa-Parlamentet.

Mit hjem

- Mit valgslogan er “Europe is my home”.

Sissel Kvist er født i Nuuk i Grønland i 1987, opvokset i Vejle og uddannet cand.merc.pol. fra Copenhagen Business School og London Metropolitan University.

Hun har tidligere arbejdet med erhvervspolitik hos Kopenhagen Fur og med compliance i finanssektoren i Amsterdam.

Sissel Kvist mener, at hun kan takke tidligere generationers fremsyn for det liv, hun lever i dag.

- Det har kun været muligt, takket være tidligere generationers kamp for fred, frihed og fællesskab, understreger hun.

Sissel Kvist har været aktiv i Radikal Ungdom og Radikale Venstre siden 2005. Hun var også opstillet til Europa-Parlamentet i 2014.

Sissel Kvist er opstillet som nummer fire på den radikale liste til parlamentsvalget. Spidskandidat er Morten Helveg Petersen.

Danmark har 13 af de 751 medlemmer af Europa-Parlamentet. Danmark får et 14. mandat, hvis Storbritannien forlader EU. Samtidig reduceres antallet af mandater i parlamentet til 705.

Hvert af de 28 lande i EU udgør en valgkreds.