Nils Sjøberg ny radikal folketingskandidat i Haderslev-kredsen

Nils Sjøberg, 59 år, er ny radikal folketingskandidat i Haderslev-kredsen. Han afløser Karl Erik Olesen, der måtte trække sig på grund af sygdom.
Nils Sjøberg blev enstemmigt valgt på en generalforsamling i Haderslev Radikale Venstre tirsdag 16. juni.

Ved folketingsvalget sidste år fik Nils Sjøberg næst flest radikale stemmer i Sydjyllands Storkreds kun overgået af spidskandidat Lotte Rod. Han var ved juni-valget opstillet for Sønderborg- og Tønder-kredsene. Nu skifter han Tønder ud med Haderslev, da en kandidat i Radikale Venstre kun må opstille i to lokalkredse.

Nils Sjøberg har siden 2. september været stedfortræder i Folketinget for Lotte Rod, der er på barsel.

Han har i sin korte tid i Folketinget været en markant talsmand for grænselandet og har rejst en række sager. For eksempel iltsvind i Lillebælt, det manglende dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg og frivillige organisationer, der betalte gebyr på genbrugspladser.

”Jeg er utrolig glad for at blive opstillet i Haderslev, da jeg allerede har haft et fantastisk godt samarbejde med Børge Koch fra byrådet. Sammen har vi fået sat fokus på de frivilliges helt urimelige betaling af genbrugsgebyrer, som vi netop har fået fjernet. Hvis det ikke var på grund af kontakten til Vennekredsen i Vojens, så havde jeg ikke fået øje på de urimelige forhold. Nu kan vi hjælpe de mange frivillige foreninger”, siger Nils Sjøberg, som et eksempel på det arbejde, som allerede er i gang.

Nils Sjøberg glæder sig meget til det videre samarbejde.

Han er oprindeligt uddannet bachelor i teologi og har bifag i religionshistorie ved Københavns Universitet. Han er desuden uddannet folkeskolelærer, journalist og cand.pæd. ved Danmarks Pædagogiske Universitet.

Nils Sjøberg er redaktør på Magasinet Sundhed. Han er desuden ekstern lektor ved Syddansk Universitet i Odense. Han har tidligere bl.a. arbejdet med egen medievirksomhed, som underviser ved Mediehøjskolen samt som lektor i pædagogik ved pædagog- og læreruddannelserne i Haderslev, Aabenraa og Kolding. Nils Sjøberg har desuden været gæsteunderviser og censor ved seminarierne i Esbjerg, Odense og Jelling.

Privat er Nils Sjøberg bosat i Kolding. Han er gift med Else Høgh, der er sundhedsplejerske og har to voksne sønner.