Ny folketingskandidat på vej

Onsdag 27.februar holder Radikale Venstre i Haderslev opstillingsmøde for at vælge en ny folketingskandidat. Den nuværende kandidat, Hanne Lene Haugaard, har valgt at trække sig, da hun har fået nye job-udfordringer.
Opstillingsmødet holdes som en ekstraordinær generalforsamling i kulturhuset Bispen, Bispebroen 3, 6100 Haderslev, kl. 19.00.

Kandidaterne kommer hver med et oplæg på fem til minutter og efter debat, går medlemmerne over til afstemning. Kandidaten skal vælges med over 50 procent af stemmerne blandt de fremmødte medlemmer.

Hver kandidat kan være opstillet i to lokalkredse.

Kandidaterne
Karl Erik Olesen er klar til at stille op i både Sønderborg og Haderslev. Han er tidligere skoleleder og medlem af kommunalbestyrelsen i Haderslev. I dag er han engageret i folkeoplysning, FOF og folkeuniversitetet, samt opbygningen af et skolemuseum.

Nils Sjøberg, han er også opstillet i Tønder.

Jonna Buch Andersen, opstillet i Varde.

Ole Lynggaard Jørgensen, opstillet i Vejle Nord.

Afstemningsregler
Når der til en tillidspost kun skal vælges én person, skal vedkommende kandidat have opnået absolut flertal for at være valgt. Opnås dette ikke i første afstemningsrunde udgår den kandidat, der fik færrest stemmer, hvorefter der foretages ny afstemning blandt de tilbageværende kandidater. Denne procedure gentages, indtil en af kandidaterne har opnået absolut flertal, eller der kun er to kandidater tilbage. Den kandidat, der ved den følgende afstemning opnår flest stemmer, er herefter valgt.